lauantai 9. helmikuuta 2013

Yhä ylös yrittää...

"Miten te sinne laivaan oikein kiipeätte?" Tätä saa selitellä aina vähän päästä. No rappusia pitkin tietty. Luotsileidareiksi sanotaan köysitikkaita, joissa on kumiset askelmat ja jotka roikkuvat laivan ulkosivulla luotsinotossa tai -jätössä. Tämän jännittävän kulkutien pituus on laivasta riippuen puolesta kahdeksaan metriä. Joissakin laivoissa ulkosivu on vielä korkeampi, ja silloin leidarien jatkeen on gangway (laskusilta) ja laivaan kuolemaa halveksuen mönkivä pilotti suorittaa näyttävän akrobaattisen ohjelmanumeron siirtymällä reppuineen päivineen leidareilta laskusillalle. Tällaista viritelmää kutsutaan kombinaattoriksi.

Ja kyllä - joka kerta ainakin vähän hirvittää, ainakin korkeammilla rappusilla. Mistä sitä tietää, millaisia solmuja siellä ulkomailla osataan tehdä. Varsinkin alaspäin meno on epämiellyttävää, koska evoluutio ei ole kehittänyt pilotille näkevää silmää takapuolen seudulle. Rappusten alapäässä odottava vene tekee toisinaan metrin puolentoista ylös-alasliikettä, joten ajoitustakin on hieman mietittävä. Tässä hyvänä apuna on luotsiveneen turvamies, joka on ulkona luotsiveneen kannella valmiudessa.

No ei se nyt aina niin kovin kamalaa ole tuo kiipeily, mutta ehdottomasti tämän ammatin epämiellyttävin osa-alue (sisällä tupakoivien kippareiden lisäksi).

Eilinen päivä ja itätuuli hävittivät jäät Isokarin tienoilta, mutta eiköhän sitä vielä jostain ilmesty.



Kiinalais-Filippiiniläistä yhteistyötä



Ja hop veneeseen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti